الحلقة الرابعــــــة

غض البصروعواقبه

كلنا عارفين مشكلة إطلاق البصر
دلوقتى الشباب ما شاء الله واقفينعلى النواصى التيشرتات والبنطلونات الضيقة متعرفش تفرق الأولاد من البنات
والبنات ماشيه بالباضيهات والبنطلونات الضيقة المحددة لتفاصيلجسمهم


المهم الشباب واقف مش وراهم حاجه تشغلهم غير معاكسة البناتالحلوين مش سايبين ولا بنت فى حالها يتفرجوا على دى ويتريقوا على دى وفى الأخريروحوا بيوتهم يناموا
طيب سؤال يطرح نفسه
إستفدت ايه
؟
؟
؟
فتحتعنيك واتفرجت على حاجه مش من حقك
كل اللى كسبته ذنوب بالملايين بالإضافة
إنكمبقتش قادر تتحكم فى نفسك ولا فى شهوتك
فتعملإيه

؟
؟
؟





أول حاجه بتعملها بتروح بيتك وكامفيلم حلوين كده من اللى قلبك يحبهم
ولا كام مقطع إباحى وتعيش يا معلم
بس أهمحاجه لازم تتأكد منها إنك قفلت الباب عليك كويس
يعنى لا بابا ولا ماما و لاإخواتك شايفينك
بس ياريت هتعرف تتأكد
إن ربنا مش هيشوفك؟
لا حول ولا قوةإلا بالله


شوفت معايا بقى بتبتدى بإيه وتنتهى على إيه
بتتفرج علىالبنات وتعاكسهم وتنتهى بفيلم إباحى أو العادة السيئه
أو المصيبة الكبرى تقع فىالزنا
عرفت ليه بقى ربنا أمرنا بغض البصر

1-طاعة لله وتقرب ليه وطاعهلرسول الله
واللى بيحب ربنا يطيع أوامره
كما ثبت فى الصحيحين قال صلى اللهعليه وسلم "إياكم والجلوس فى الطرقات قالوا مالنا بد,إنما هى مجالسنا نتحدثفيها,قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فإن أبيتم إلا المجالس فأعطوا الطريق حقها, قالوا وما حق الطريق قال :غض البصر ,وكف الأذى, ورد السلام والأمر بالمعروف والنهىعن المنكر

2- أزكى للنفس

*قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْأَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَخَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ *

3- لأن إطلاق البصر وراء كل الفواحش من أفلاموعادة سيئة وزنا مما يفعل من إستثارة جنسية

قال رسول الله صلى الله عليهوسلم"إن الله كتب على ابن آدم نصيبه من الزنا مدرك ذلك لامحاله فزنا العين النظروزنا اللسان النطق والنفس تتمنى وتشتهى والفرج يصدق ذلك أو يكذبه
الشاهد قولهصلى الله عليه وسلم أن كل من أطلق بصره إلى الحرام زانيا ,
شوفت يا عمنا كل اللىبيبص على الحرام زااااااااااااااانى
لا حول ولا قوة إلابالله







وفى النهاية
ضيعت نفسك دنياوأخرة

يا راميا بسـهام اللحظ مجتهدا *** أنت القتيل بما ترمي فـلاتصب
وباعث الطرف يرتاد الشفاء له *** إحبس رسولك لا يأتيك بالعطب
عشان ده كله
ربنا أمرنا بغض البصر
عشان يحمينا من ده كله
تعالى نشوف حال السلفزمان

كان السلف بيبالغوا فى غض البصر عشان خايفين من فتنته والخوف من الوقوعفى عقوبته

قال الله تعالى: " قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْأَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَخَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ * وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْأَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنّ) سورة النور( 30-31)

قال ابن مسعودرضي الله عنه: ما كان من نظرة فإن للشيطان فيها مطمعا.

وكان الربيع بن خثيمرحمه الله يغض بصره، فمر به نسوة، فأطرق - أي أمال رأسه إلى صدره - حتى ظن النسوةأنه أعمى، فتعوذن بالله من العمى!!

قال ابن عباس في قوله تعالى: (يعلم خائنةالأعين) [غافر:19]، قال:

الرجل يكون في القوم فتمر بهم المرأة، فيريهم أنهيغض بصره عنها، فإن رأى منهم غفلة نظر إليها، فإن خاف أن يفطنوا إليه غض بصره، وقدإطلع الله عز وجل من قلبه أنه يود لو نظر إلى عورتها!!


وقال عيسى ابنمريم: النظر يزرع في القلب الشهوة، وكفى بها خطيئة.

شوفت كانوا بيخافوا منإطلاق البصر إزاى
لكن إحنا سايبين الحبل على الغارب
طيب هتقولى ماشى أنامصدقك بس عاوز
الدليل على إن غض البصر ده فرض وواجب
ما شى ياسيدى






خد الادلة دى
أدلة وجوب غض البصر
أولاً: قالتعالى { قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوافُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ * وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ } النور 30 ،







وده طبعا أمرصريح بوجوب غض البصرللنساء والرجال،

ثانيا: قال رسول صلى الله الله عليه وسلم ( إن الله كتبعلى ابن آدم حظه من الزنا أدرك ذلك لامحالة ، فالعين تزني وزناها النظر واللسانيزني وزناه النطق والِرجلُ تزني وزناها الخطا، واليد تزني وزناها البطش والقلب يهويويتمنى، والفرج يصدق ذلك أو يكذبه) متفق عليه

>قال ابن القيم: فبدأ بزنيالعين لأنه أصل زنى اليد والرجل والقلب والفرج، ونبّه بزنى اللسان بالكلام علي زنىالفم بالقبل، وجعل الفرج مصدقاً لذلك ان حقق الفعل مكذباً له ان لم يحققه، وهذاالحديث من أبين الأشياء على العين تعصي بالنظر وإن ذلك زناها ففيه رد على ما أباحالنظر مطلقاً .أهـ

ثالثاً: قال صلى الله عليه وسلم لعلي ابن أبي طالب رضيالله عنه ( ياعلي إن لك كنزاً في الجنة وإنك ذو قرينها فلاتتبعن النظرة النظرة، فإنلك الأولى وليست لك الآخرة) رواه أحمد.
ويفسره حديث جرير البجلي رضي الله عنهقال ( سألت النبي صلى الله عليه وسلم عن نظر الفجأة فأمرني أن أصرف بصري ) رواهمسلم.
>قال ابن القيم: ونظرالفجأة هي النظرة الأولى التي تقع بغير قصد منالناظر فما لم يتعمده القلب لا يعاقب عليه ، فإذا نظر الثانية تعمدا أثم... والتكرار كالاستدامة.أهـ



رابعا: قال رسول صلى الله الله عليه وسلم: ( إياكم والجلوس في الطرقات فقالوا: يارسول الله مالنا من مجالسنا بد نتحدثفيها؟؟؟فقال: إذا أبيتم إلا المجلس فأعطوا الطريق حقه قالوا: ماحق الطريق يارسول الله؟ قال : غض البصر..) رواه البخاري وأحمد وأبو داوود
أهى دى أدلة وجوب غضالبصر

طيب ياللا نعرف أضرار إطلاق البصر

1-بص يا سيدى اللى بيطلقنظره ده بيضر نفسه وبيضر المجتمع كله
أول حاجه: بيبقى زى الحيوان عفانا اللهوإياكم
طيب بس بالراحه متزعلش كده
إنت لما بتبص على البنات بتبقى عبدلشهواتك وكل تفكيرك إزاى تفرغها صح ولا لأ
ثانى حاجه:اللى بيطلق بصره ربناورسوله بيبغضوه
تخيل إن ربنا بيكره ذكرك ويسيبك لنفسك ولشيطانك ويغضب عليك ولايوفقك فى دراسه ولا فى شغل
يعنى فى الآخر هتضيع
وكمان رسول الله يوم القيامهتيجى على الحوض يقولك سحقا سحقا إنت اللى كنت بتعاكس البنات وليل ونهار أمامالأفلام الإباحية
تخيل الرسول بيسألك هترد تقوله إيه يا مسكين
ثالثحاجه:اطلاق البصر هيخلى قلبك مظلم ولك أن تتخيل إيه اللى هيحصل لك إذا أظلم قلبكخلاص هتلاقى الكرب والبلاء هتعيش على طول فى إكتئاب وتفكيرك مشغول فىتفاهات
رابع حاجه :هتتأخر فى الدراسه أو فى شغلك لأنك مش مركز غير فى شهواتكبس

خامس حاجه:إطلاق البصر هيتعب عينك ويخليها دايما مجهدة
تأكد بالدراسةأن من يطلق البصر للجنس الأخر يصاب جهازه التناسلى باحتقان وممكن يصاب بالهوسالجنسى ده غير الإكتئاب

سادس حاجه:اللى بيطلق بصره إلي الحرام هيبقى ضعيفالإرادة مش بيقدر يتحكم فى نفسه لإن اللى بيكتر من النظر للحرام بيوصل إلي مرحلةضعف التحكم في النفس وعشان كده بتوديه نفسه للمهالك والأخطر من كده أنه بيوصل صاحبهإلي ضعف فى الدين وبالتالي يفرط فى الفروض ويبتدى طريق الهلاك

سابع حاجه :كثرة المشاكل الزوجيه من كتر البنات اللى فى الشارع بيروح الراجل يشوف مراته معالأولاد وطبعا مش مهتمه بنفسها زى البنات يطلقها


ثامن حاجه .إنتشارالفواحش فى المجتمع وكثرة حوادث الإغتصاب مفيش أمان فى الشوارع وكمان إنتشار الزناوزنا المحارم


تاسع حاجه:دخول الأزواج على المواقع الإباحيه ممكن تخليهيكتفى بالعادة السيئة ويترك زوجته مما يؤدى بها إلى الوقوع فى الزنا عن طريق النتأو غيره



أخر حاجه :إنشغلنا بالقضايا الجنسية ونسينا قضايا الأمةالهامة








طيب يلا نشوف العلاج من الإبتلاءده

علاج من أبتلي بالنظر

1-راقب ربنا واستحضر عظمته وأنت تستحى تعملالحرام






2- طبق الوصية النبوية ( إذا رأى أحدكم إمرأةأعجبته فوقعت في قلبه فليعمد إلى إمرأته فإن ذلك رد نفسه) رواه أبوداود
وفي لفظمسلم ( كان معها مثل الذي معها)
>قال ابن القيم: فإن في ذلك التسلي عنالمطلوب بجنسه والثاني: إن النظر يثير قوة الشهوة فأمر بتنقيصها بإتيان أهله ففتنةالنظر أصل كل فتنة.
3-اعرف أن غض البصر هو عين الشجاعة وقهر النفس وإثباتللرجولة وأن إطلاقه وراء النساء مهانة وحقارة ونقص في الرجولة والشهامة.

4- خليك دايما فاكر مساوئها: قا ل إ براهيم:إذا أعجب أحدكم المرأة فليذكر مناتنها.رواهابن شيبة

5-إفتكر جمال الحور العين وحسنهن وأن المرأة مهما وصل درجة جمالهالا تساوي معها شيئاً ومن ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه ، قال تعالى { وَلَهُمْفِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ }البقرة 25 { حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ }الرحمن 72 { وَكَوَاعِبَ أَتْرَاباً } النبأ 33 ، وقدجاء وصفها في الحديث ( يرى مخسوقها من وراء اللحم ) متفق عليه





6- إعرف إن النظر بريدالزنى ، اللى بيكتر من النظر إلى جمال المرأة هيتمكن بسببه حبها من قلبه تمكن يكونسبب هلاكه ووقوعه في الزنى.

يلا نعالج أنفسنا ونفوق

ونعرف فوائد غضالبصر

فوائد غض البصر
ذكر ابن القيم عشر فوائد منها:
1- تخلص وتنضفقلبك من الحسرة اللى بيسببها إطلاق البصر
>قال الأصمعي: رأيت جارية في الطوافكأنها مهاة فجعلت أنظر إليها وأملأ عيني من محاسنها ، فقالت لي: يا هذا ما شأنك؟قلت: وما عليك من النظر ؟ فأنشأت تقول :
وكنت متى أرسلت طرفك رائدا ** لقلبكيوما أتعبتك المناظر
رأيت الذي لا كله أنت قادر ** عليه ولا عن بعضه أنتصابر

والنظرة تفعل في القلب ما يفعل السهم في الرمية ، فإن لم تقتله جرحته ،وهي بمنزلة الشرارة من النار ترمي في الحشيش اليابس فإن لم تحرقه كله أحرقتبعضه.

2- أنه بيورث القلب نورا وإشراقا يظهر في العين وفي الوجه وفي الجوارحكما إن إطلاق البصر يورثه ظلمة تظهر في وجهه وجوارحه ولهذا - والله اعلم - ذكر اللهتعالى آية النور في قوله { اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ }عقب قوله
{ قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ } النور 30






3- أنه بيورث صحة الفراسة، فإنها من النور وثمراتهعشان لما بنغض البصر القلب بينور ولما بيطلق العبد نظره بيطمس القلب وبيظلم قالشجاع الكرماني: من عمر ظاهره باتباع السنة وباطنه بدوام المراقبة وغض بصره عنالمحارم وكف نفسه عن الشهوات وأكل من الحلال لم تخطىء فراسته.
وكان شجاع لاتخطىء فراسته ، والله تعالى يجزي العبد على عمله بما هو من جنسه فمن غض بصره عنالمحارم عوضه الله سبحانه وتعالى إطلاق نور بصيرته ، فلما حبس بصره لله أطلق اللهنور بصيرته ، ومن أطلق بصره في المحارم حبس الله عنه بصيرته.

4- أنه بيفتحله طرق العلم أبوابه ويسهل عليه أسبابه وذلك بسبب نور القلب فإذا إستنار قلبه ظهرتفيه حقائق المعلومات وانكشفت له بسرعة ونفذ من بعضها ، ومن أرسل بصره تكدر عليهقلبه وأظلم وانسد عليه باب العلم وطرقه

5- أنه بيورث القلب سرورا وفرحةوانشراحا أعظم من اللذة والسرور الحاصل بالنظر ده عشان بيقهر عدوه وبيخالفه وبيخالفنفسه وهواه ، وكمان لما كف لذته وحبس شهوته وخالف نفسه الأمارة بالسوء عوضه اللهسبحانه وتعالى مسرة ولذة أكمل منها .
> قال بعضهم: ( والله للذة العفة أعظممن لذة الذنب ) ولا ريب أن النفس إذا خالفت هواها أعقبها ذلك فرحا وسرورا ولذة أكملمن لذة موافقة الهوى بما لا نسبة بينهما وهاهنا يمتاز العقل من الهوى .

6- أنه بيخلص القلب من أسر الشهوة فإن الأسير هو أسير شهوته وهواه ومتى أسرت الشهوةوالهوى القلب تمكن منه عدوه وسامه سوء العذاب، فهو إذن يفرح بالنظر ولا يدري أنهيهلك نفسه ويعرضها للعذاب !!!
7- أنه بيسد عليه باب من أبواب جهنم ، فإن النظرباب الشهوة اللى بتخليه يقع فى الحرام ، وربنا حرمه ومنعه واللى يغضب ربنا وبيستجيبلشهوته ورغبته هيستمر ينزل من غلط إلى غلط ومن معصية لمعصية
8- أنه يدل على قوةالعقل عشان مبيطلقش بصره إلا من خف عقله وزاد طيشه وعدم النظر في العواقب ، لكنصاحب العقل القوي بيعرف إيه هى عواقب إطلاق البصر


9- أنه بيخلص القلب منسكرة الشهوة ولذة الغفلة ، فإن إطلاق البصر هيخليك دايما فى غفلة عنالآخرة
ويوقع في سكرة العشق ، كما قال تعالى عن عشاق الثور قوم لوط { لَعَمْرُكَإِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ } الحجر 72
فالنظرة كأس من خمرةوالعشق هو السكر ذلك الشراب وسكر العشق أعظم من سكر الخمر فإن سكران الخمر يفيقوسكران العشق قلما يفيق إلا وهو فى عسكر الأموات .
10- أنه سبب لدخول الجنةلحديث ( اكفلوا إلي بست اكفل لكم الجنة إذا حدث أحدكم فلا يكذب وإذا أؤتمن فلا يخنوإذا وعد فلا يخلف ، غضوا أبصاركم وكفواأيديكم واحفظوا فروجكم ) رواهالطبراني

إنتظرونا مع اللقاء القادم
مع عواقب العادة السيئة
خليييييكمعـــانــــــا





الحلقــة الخامســـــة

نكمل
عرفنا من عواقب إطلاق البصر
الزنا والعادة السيئة
تعالوا نتكلم عن العادةالسيئة
العادة السرية أو ما يسمى بالإستمناء:
وهو العبث في الأعضاء التناسليةبطريقة منتظمة ومستمرة بغية إستجلاب الشهوة والإستمتاع بإخراجها. وتنتهي هذهالعملية عند البالغين بإنزال المني، وعند الصغار بالاستمتاع فقط دون إنزال لصغرالسن.
ده تعريفها








طبعا الشاب لما بيشوفالبنات والمارثون اللى فى الشارع والموضات والمكياجات وغيره
بيحصل له إستثارهجنسية
وبيبقى عاوز يفرغ شهوته
يعمل إيه وهو كمان مش متجوز بيلجأ للحكاية دىوكمان بيدمنها
طيب هتقلى هى حرام ليه هى مش زنا

هقولك إيه هية أدلةالتحريم
تابع معايا