المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله غريبه في المايكروبوكس

بحـر الشوق
27-04-2013, 01:03 AM
السلام عليكم ‏
عندي مشكله في دنجل مايكروبوكس1‏ فلاشه وينبوند سيريال120‏ عليه سوفت ‏1.92‏ لا يفتح ولا محطه من باقه سكاي وصديقي عنده نفس الدنجل ونفس الفلاشه ونفس السوفت وشغاله عنده اغلب محطات الباقه ما المشكله هل احتاج الى عمل كلين؟ ‏

h.abu ali
27-04-2013, 01:08 AM
السلام عليكم ‏
عندي مشكله في دنجل مايكروبوكس1‏ فلاشه وينبوند سيريال120‏ عليه سوفت ‏1.92‏ لا يفتح ولا محطه من باقه سكاي وصديقي عنده نفس الدنجل ونفس الفلاشه ونفس السوفت وشغاله عنده اغلب محطات الباقه ما المشكله هل احتاج الى عمل كلين؟ ‏
أخي هل تعملان على نفس القمر؟

بحـر الشوق
27-04-2013, 01:12 AM
نعم اخي ‏w6

h.abu ali
27-04-2013, 01:28 AM
إمسح الباقة من الرسيفر ثم أعد تنزيلها من جديد

بحـر الشوق
27-04-2013, 01:37 AM
إمسح الباقة من الرسيفر ثم أعد تنزيلها من جديد
جربت اخي ابو علي ولكن بدون فائده ما العمل؟

h.abu ali
27-04-2013, 01:42 AM
جربت اخي ابو علي ولكن بدون فائده ما العمل؟
خذ الدونجل وجربه عند صديقك للتأكد هل المشكلة في الدونجل أم لا

satsat56
27-04-2013, 08:11 AM
متابعه رائعه ياغالي الله يعطيك العافيه

zakarea1
27-04-2013, 09:40 AM
السلام عليكم ‏
وعيكم السلام ورحمة الله وبركاته-استعمل سوفت 191 للوند بوند اتوقع افضل w6

على الطواب
27-04-2013, 10:01 AM
اخى ابو على
الله عليك متبعة ولا اروع بسرحة منتدد جميل جدا بتافنى مشرفينة فى المتبعة الفورية
بارك الله فيكم جميعان

على الطواب
27-04-2013, 10:26 AM
السلام عليكم ‏
اخى بحر الشوق موضعك يتلخص فى الائتى
1- رسرفر المشهدة
توجد بعض الرسيرفرات تتعارض ملف الشفرة الموجد على السوفت مع شفارت الدنجل لائن الشفرة الموجدة على السوفت سابتة ام فك التشفير بتاع الدنجل دقيقة بدقيقة فانتيجة ان القناة لاتظهر او تظهر وبها جمود لحظى
حلها امسح التشفير اللى على السوفت بتاع جهاز المشهدة
2- اللاقط او القطعة المستخدمة على قمر الدنجل فابرغم من وجود الاشارة بتاعت الدنجل عالية جدان الا ان نسبة الشوشرة فىالقطعة علية عامل مهم فمثلا 3.3 تعطى اشارة علية ولاكن فى فتح الدنجل فى المشفر تفتح باقتات وباقات لا وتفتح قنوات وقنوات لا او عند تشغيل الدنجل ترا يوخر فى فتح القنوات المشفر فيجب تغيرها بقطعة معمل الشوررة اقل حتى لو اقل فى الاشارة حتكون سابتة فى فتح المتشفر
ودليل على كدة لو رحت عند صحبك حتلقى القطعة العندة غير قطعتك
ارجو ان اكون وفقة فى الشرح
وطول ما انت شغال فى عالم الفضائيات حتلاقى دنيا العجايب
فا بصبر والمشورة توحل جميع الكشاكل ان شاء الله

alaasat111
27-04-2013, 02:04 PM
اخي عطل نضام التشفير في الرسيفر --او شغله اذا لم يكن شغال --

بحـر الشوق
27-04-2013, 03:11 PM
اخى بحر الشوق موضعك يتلخص فى الائتى
1- رسرفر المشهدة
توجد بعض الرسيرفرات تتعارض ملف الشفرة الموجد على السوفت مع شفارت الدنجل لائن الشفرة الموجدة على السوفت سابتة ام فك التشفير بتاع الدنجل دقيقة بدقيقة فانتيجة ان القناة لاتظهر او تظهر وبها جمود لحظى
حلها امسح التشفير اللى على السوفت بتاع جهاز المشهدة
2- اللاقط او القطعة المستخدمة على قمر الدنجل فابرغم من وجود الاشارة بتاعت الدنجل عالية جدان الا ان نسبة الشوشرة فىالقطعة علية عامل مهم فمثلا 3.3 تعطى اشارة علية ولاكن فى فتح الدنجل فى المشفر تفتح باقتات وباقات لا وتفتح قنوات وقنوات لا او عند تشغيل الدنجل ترا يوخر فى فتح القنوات المشفر فيجب تغيرها بقطعة معمل الشوررة اقل حتى لو اقل فى الاشارة حتكون سابتة فى فتح المتشفر
ودليل على كدة لو رحت عند صحبك حتلقى القطعة العندة غير قطعتك
ارجو ان اكون وفقة فى الشرح
وطول ما انت شغال فى عالم الفضائيات حتلاقى دنيا العجايب
فا بصبر والمشورة توحل جميع الكشاكل ان شاء الله
مشكورين اخواني على ردودكم الطيبه ومشكور اخي علي ولكن ماذا تقصد برسيفر المشهده هل هو خطا املائي تقصد به رسيفر المشاهده رسيفري هو تايجر ‏T1 hd‏ هل ‏
تقصد بمسح التشفير ان افعل patch disable
وبخصوص لاقط قمر الدنجل هو اوبن ستار معدل الشوشره0.3‏ وعندي لاقط اخر معدل الشوشره فيه ‏0.1‏ سوف اقوم باستبداله به

على الطواب
27-04-2013, 06:52 PM
مشكورين اخواني على ردودكم الطيبه ومشكور اخي علي ولكن ماذا تقصد برسيفر المشهده هل هو خطا املائي تقصد به رسيفر المشاهده رسيفري هو تايجر ‏t1 hd‏ هل ‏
تقصد بمسح التشفير ان افعل patch disable
وبخصوص لاقط قمر الدنجل هو اوبن ستار معدل الشوشره0.3‏ وعندي لاقط اخر معدل الشوشره فيه ‏0.1‏ سوف اقوم باستبداله به
تمام ياخى بانسبة للاقط غيرة 0.1او0.2
رسرفر المشهدة هوا الرسرفر اللى شغال مع الدنجل وتمسح التشفر حتى يتعامل مع تشفير الدنجل ودى بتوجد فى رسرفرات قليلة جدا

بحـر الشوق
27-04-2013, 07:16 PM
بس اخي علي ‏ انا لما الغي تشفير الرسيفر ما بتشتغل الجزيره وباقي المحطات