المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة بخصوص التاجر t650

omar78
19-01-2013, 11:35 AM
ارجو المساعدة في كيفية عمل سوفتوير للتاجر t650 عن طريق الفلاشة

جميل8
19-01-2013, 12:30 PM
ارجوا المساعدة

Raed Saadeh
19-01-2013, 11:16 PM
طريقة عمل سوفتوير عن طريق الفلاشة لاغلب موديلات التايجر نفس الطريقة او طرق متشابهة بتكون .

اول شي انسخ السوفتوير على الفلاشة ( على الفولدر الرئيسي لها ) .

طريقة وضع الملفات داخل الفلاشة :

ثاني شي تضغط Menu من الرسيفر وتختار آخر خيار اللي هو الاضافات . Additions .

ثالث شي تختار الخيار الاول اللي هو قائمة القرص Disk List .

رابع شي راح يظهر لديك اسم الملف الخاص بالسوفتوير FirstUpgradeFile.bin تضغط عليه بالريموت Ok .

خامس شي راح يظهر لك مربع فيه سؤال للتاكيد بيكون No او لا . حرك سهم الريموت وخليه نعم او Yes . ومن ثم Ok .

راح يظهر لك رسالة تفيدك بانه جاري تحديث الجهاز . بعد الانتهاء راح يظهر لك سؤال لاعادة تشغيل الجهاز اعمل عليه نعم وافصل الفلاشة من الرسيفر وخليه يعمل ريستارت عن طريق Ok .

بعد الريستارت تاكد من انك حذفت الملف FirstUpgradeFile.bin من الفلاشة واترك فيها فولدر اللي اسمه files فقط . وضع الفلاشة بالرسيفر وهو مطفي من الباور الخلفي للجهاز وليس الامامي . ومن ثم شغله والفلاشة فيه حتى يتعرف على السوفت ويوخذه من الفلاشة .

يوسف الحوراني
22-01-2013, 09:37 PM
اخي العزيز ابو حاتم السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اللة يعطيك الصحة والعافية عاى جهودك اخي العزيز عندي تايجر 650 اريد ان اسالك هل يوجد طريقة لمعرفة ماذا تبث المحطة من برامج قبل نقلها او حذفها لانة 3..........عملية الشطب والنقل معقدة ولك الشكر

يوسف الحوراني
22-01-2013, 09:40 PM
اخي العزيز العضو 1 السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اللة يعطيك الصحة والعافية عاى جهودك اخي العزيز عندي تايجر 650 اريد ان اسالك هل يوجد طريقة لمعرفة ماذا تبث المحطة من برامج قبل نقلها او حذفها لانة .عملية الشطب والنقل معقدة ولك الشكر

الوحش المغترب
30-01-2013, 04:37 PM
اخى العزيز انا اشتريت الجهاز من يومين وعملت له سوفت ويير كالاتى
طبعا بتنزل السوفتوير على فلاشة وطبعا اخر اصدار تحمله هو v.113.112.20130129 ده اخر سوفت وير لسه نازل من يومين وحجمة 147 ميجا
بعد ما تحملة تفك ضغطة وتنقل الملف بعد فك الضغط على فلاشة وتحطها فى اليو اس بى بتاع الريسيفر
تروح على الريسيفر وتضغط على منيو ثم اخر اختيار (other) بعد ذالك تختار اول اختيار (updat) هيظهر لك ملف تضغط عليه هيظهر لك السوفتوير اللى على الفلاشة تضغط عليه وتسيبه خالص لغاية ما يرستر ويرجع يحمل السوفت وير وبعد كده مبروك عليك السوفت الجديد وضبط انت بقى مخارج الاقمار حسب الطبق بتاعك وبالتوفيق

eyadvh
28-07-2015, 01:42 PM
السلام عليكم .. انا قمت بحذف محتوى من تايجر 650 .. فتغير لون القوائم .. وعند اعادة تشغيلة يقف عند كلمة لينوكس.. ارجو الافادة.. وهل هناك طريقة لعمل سوفت وير له عن طريق البور ...