المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : com tec 9000

عمادمقابله
28-11-2011, 07:28 PM
عندي جهاز كوم تك 9000 التردادات العمودية اما التردادات الافقية لا يوجد اشارة
الاقط شغال لا يوجد بة عطل لانة تم تجريب رسفر اخر وكانت الاشارة جيدة على الافقي والعمودي
وشكرا

عمادمقابله
28-11-2011, 08:44 PM
الا من مجيب

عادل جوده
28-11-2011, 09:45 PM
أولاً عمل ضبط مصنع للريسيفر ثم بحث القنوات من جديد إن بقيت المشكله
يجب قياس خرج التيونر والتبديل بالريموت بين ترددات الأفقي والعامودي . .
فإن كانت القراءة 14-18 فالإحتمال العطل من التيونر
وإن لم يعطي خرج على أحد الإستقطابين فمن المحتمل العطل من lnp

السيد الهادي
31-12-2011, 04:20 PM
ممكن حل مشكلتى عندى كوم تك 9000 اجى ابحث الجاز ينزل قنوات عادى ولاكن لا عيرض صورت القنوات مع العلم ان القنوات موجوده على القائمه الخارجيه ولا يكون فيه اشاره على القائمه الخارجيه ولا فوق ولا تحت الجاء منكم المساعدة ولكم الجزيل الشكر

عادل جوده
31-12-2011, 04:30 PM
ممكن حل مشكلتى عندى كوم تك 9000 اجى ابحث الجاز ينزل قنوات عادى ولاكن لا عيرض صورت القنوات مع العلم ان القنوات موجوده على القائمه الخارجيه ولا يكون فيه اشاره على القائمه الخارجيه ولا فوق ولا تحت الجاء منكم المساعدة ولكم الجزيل الشكر

بما أنه ينزل قنوات عند البحث فهذا دليل على وجود إشاره
إما إن نزلت قنوات على القائمة وعند فتحها تتجمد الصورة أو تتكسر
تأكد أولاً من إشارة القمر بإستخدام ريسيفر آخر . .
إن تم حصر المشكلة من الريسيفر فالأغلب السبب المكثفات الصغيره
حول المعالج . .

السيد الهادي
31-12-2011, 04:41 PM
الف شكر لك اخى الغالى على سرعة الرد وجزاك الله الف خير اخى الغالى انا جربت الاشاره على جهاز اخر شغال تمام الرجاء توضيح اى مكثف وكم رقمه وفى البورده ولا الباور مع توضيح كل الامور ولك جزيل الشكر

السيد الهادي
31-12-2011, 04:48 PM
ملحوظه يا غالى مفيش تجميد صورة الصورة عاديه وانا وعند قياس خرج التيونر بعطى 18و14 فولت وكمان عملت ضبط مصنع الرجاء اخى الحبيب حل مشكلتى ربنا يبارك فيك

عادل جوده
31-12-2011, 04:51 PM
إذا كان جهازك من ذات البوردتين ( لأن للكوم تك نوعان واحد بورده واحدة والآخر بوردة وبور سبلاي)
إبدأ بالبور وتأكد من وجود مكثفات منتفخه أو تالفة إن وجد قم بتغييرها
إن لم يوجد سخن على المكثفات ذات القيم 1000 مايكرو و 470 بإستخدام الكاوي
ولاحظ عودة الإشاره . . في كل عملية تسخين من خلال غطاء الجهاز وتشغيله

إن لم تفلح العملية إنتقل إلى البورده فهناك مكثفات صغيره أمام المعالج cpu ذات قيم 100 و 10
جرب التسخين عليها هي أيضاً

عادل جوده
31-12-2011, 04:58 PM
ملحوظه يا غالى مفيش تجميد صورة الصورة عاديه وانا وعند قياس خرج التيونر بعطى 18و14 فولت وكمان عملت ضبط مصنع الرجاء اخى الحبيب حل مشكلتى ربنا يبارك فيك

إذا كانت الصوره موجوده والمشكلة بالصوت فقط فالوضع مختلف
فقد أشرت إلى عدم وجود إشاره وبالتالي ستذهب الصوره او تتجمد

. . في حالة أن المشكلة من الصوت فقط تأكد من المكثفات الصغيره
خلف مدخل الصوت ثم الترانزسترات الطبع الصغيره
وقم بمسحها بالتنر بشكل جيد وانتظر حتى تجف

السيد الهادي
31-12-2011, 09:26 PM
اخى العزيز انا تعتك معى والله منا عار اشكرك ازاى اخى الحبيب بختصار كل شى عادى وكله تمام الشكله الوحيده هى الجهاز لما ابحث بينزل قنوات عند البحث ولما اطلع من قامئة البحث ميش اشاره على القنوات اقصد القائمة الخارجيه مفيش اشاره فى القائمة الخارجيه بتعت القنوات اخى الغالى بقتصر كل العيب فى الاشاره فقط وانا اسف عشان تعبتك معى الله يبارك فى ولك جزيل الشكر

عمادمقابله
27-01-2012, 06:55 PM
اخ عبدالهادي فيه عندك نقص باحرف الكتابه انتبه عالشاشه وانته بتكتب ولا بقول للعقيد ابوشهاب